time icon
Ma t/m Vr: 8.30 uur – 19.00 uur, vrijdagavond vanaf 17.00 uur gesloten.
Zaterdag: 9.00 uur – 15.00 uur
time icon
Afspraak: 0320- 748054

Ontwormen

Waarom moet ik mijn dier ontwormen? Het regelmatig behandelen van je huisdier tegen wormen is van groot belang voor een optimale gezondheid. Wormen kunnen namelijk schadelijk zijn en na enige tijd lichamelijke klachten veroorzaken bij je viervoeter. Sommige wormsoorten, waarmee zowel de hond als kat besmet kunnen zijn, kunnen ook de mens infecteren. Heb je een hond én een kat, ontworm dan altijd de hond en kat tegelijkertijd.

Bestrijding

Om worminfecties bij uw huisdier te bestrijden en besmetting van mensen te voorkomen moeten dieren regelmatig ontwormd worden. Daarna kan het beste met de dierenarts overlegd worden over het ontwormingsschema dat voor uw hond of kat het beste past. Een algemene richtlijn is dat een dier tenminste vier keer per jaar behandeld moet worden.

Er zijn verschillende middelen te krijgen tegen wormen, onze paraveterinairen kunnen u adviseren over de meest geschikte middelen voor uw huisdier.

Op maat ontwormen

Om op maat te kunnen ontwormen, moet worden ingeschat hoeveel risico het dier loopt om besmet te raken. Daarbij zal een dierenarts verschillende factoren meenemen.
In de eerste plaats is de levensfase en gezondheid van de hond belangrijk. Pups en ook oudere honden lopen meer risico dan volwassen dieren. Pups kunnen bovendien als in de baarmoeder besmet raken met spoelwormen en ook via de moedermelk. Ook haakwormen kunnen via moedermelk worden overgebracht. Bovendien kunnen andere parasieten, zoals vlooien, een besmetting met o.a. lintworm overbrengen.

Daarnaast is de omgeving van belang. Honden die met meerdere andere honden samenleven lopen meer risico omdat ze elkaar kunnen besmetten. Ook dieren die erg veel buiten zijn, zoals zwerfdieren, boerderijhonden en jachthonden, worden sneller besmet. Wormen kunnen ook via voeding worden overgedragen. Daarom lopen honden die rauwe vis, rauw vlees of karkassen eten meer kans op besmetting.

Honden die naar het buitenland op vakantie gaan of vanuit het buitenland geïmporteerd worden kunnen besmet worden met wormen die daar ter plaatse voorkomen. Om te bepalen hoe vaak ontwormen verstandig is, moeten bovendien ook de risico’s voor de mens worden meegenomen. Komt een hond veel in contact met kleine kinderen, bejaarden, zwangere vrouwen of mensen met een verminderde weerstand, dan is een goede ontworming extra belangrijk omdat deze groepen meer risico lopen op gezondheidsproblemen.

De laatste berichten

dec

Tips rondom oud & nieuw voor uw huisdier

In september vertelden we over vuurwerkangst bij honden (en...